Sindrom Iritasi Usus Besar

May 19, 2009

IBS? “Irritable Bowel Syndrome” ataupun Sindrom Iritasi Usus Besar.

Apa itu? Maksud yang paling senang difahami ialah kesukaran untuk “membuang air besar”. Hal ini mudah berlaku apabila usus anda tidak berfungsi dengan baik.

Pasti!!! Hal ini memang serius. Jika tidak diperdulikan ia ibarat seperti mengumpul  sampah di dalam longkang yang tersumbat. Apa akan jadi? Busuk! Tak kan anda nak biarkan usus anda busuk akibat tersumbat dengan sisa pepejal yang tidak diperlukan. Bila tak buang, gas dan cecair sisa-sisa tersebut mula tersebar lalu menyerap ke dalam dinding ataupun saluran usus anda.

Akibatnya gas yang tercipta ia akan mula mencari tempat untuk berselindung. Lalu gas-gas tadi akan tiba ke organ-organ badan kita yang lain dan menyebabkan badan berasa tak selesa dan berangin. Jika setakat berangin masih boleh bertahan lagi, macam kalau ia menjadi toksin yang mampu menganggu sistem organ badan kita yang lain?

Nah! ini la dia menyebabkan pelbagai penyakit mula timbul dan salah satunya ialah Migraine, selsema, perut kembung dan sebagainya.

 colon

Tiada siapa yang boleh membantu seseorang itu untuk melancarkan proses pencernaan mereka melainkan diri sendiri. Kajian daripada medi.co.uk menyebut seorang daripada lima orang mengalami sindrom ini.

Anda hanya boleh berjumpa doktor untuk menerima nasihat dan tunjuk ajar selain mengambil ubat-ubatan dan sebagainya. Namun apa yang paling penting sebenarnya adalah diri anda yang perlu mengajar, memikir dan melaksanakan pembuangan air besar sekurang-kurangnya sekali sehari.

Berikut adalah antara perkara yang boleh anda lakukan bagi membantu melancarkan proses pencernaan;-

a.  Makan banyak fiber, makan banyak fiber, makan banyak fiber, ditambah kalau ada supplementary fiber, makanla…tapi yang berdaftar ya, jangan ambil sembarangan. Contoh buah kiwi, nenas, oren dan sebagainya.

b.  Makan sayur-sayuran, makan sayur-sayuran, makan sayuran. Sayuran bukan sahaja kaya dengan fiber malah ada sebahagiannya mengandungi zat protien.

c. Tolong rajin-rajin melakukan aktiviti senaman, sekurang-kurangnya berjalan. Pergila pusat membeli belah…kalau malas nak jogging dan berpeluh2.

d. Tolong hindari diri anda daripada stress yang tak perlu dan merepek! Relevenkan diri sentiasa…jangan terlalu beremosi.

e. Cuba belajar cara untuk relaxkan diri dan minda termasuk jiwa. Ketenangan dan kegembiraan akan menyebabkan enzim dalam perut anda aktif dan bersama-sama membantu mencernakan makanan dalam perut dengan baik.

f. Cuba letak kain berwarna oren ataupun kuning di perut. Cuba je dahulu…

Go for ur life!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: